Konstrukcja filmu opiera się na dziewięciu sekwencjach związanych z określonymi miejscami w Rzymie w okresie od wczesnych lat 30., po moment realizacji filmu. W nadnaturalistyczny, oszałamiający obraz metropolii reżyser wpisał wątki autobiograficzne. Sam występuje w trzech wcieleniach: jako chłopiec z prowincji, młodzieniec przybywający do Rzymu (te role grają dwaj aktorzy) oraz we własnej osobie jako reżyser, który właśnie kręci film. Oryginalny tytuł nie bez powodu brzmi: "Fellini - Roma", bowiem jest to dzieło o tym, jak Rzym oddziałuje na wyobraźnię Felliniego i o tym jak Fellini oddziałuje na Rzym.
Konstrukcja filmu opiera się na 9 wątkach, umieszczonych w różnych częściach miasta i w różnych czasach, od lat 30. po moment realizacji filmu. W tło pulsującego obrazu Rzymu-kobiety, miasta-matki Fellini wplata wątki autobiograficzne, siebie małego chłopca z prowincji, młodzieńca, który właśnie przybywa do stolicy i uznanego reżysera, który kręci film. "Rzym" to arcydzieło sztuki intensyfikowania rzeczywistości, sztuki która przynosi prawdziwą rozkosz oglądania.